Svar: Ferie og bekymringer

25. april 2010

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære mor

Der er ikke noget værre end at stå med et ukontaktbart barn i sine arme og den oplevelse vil sidde i dig i rigtig lang tid. Det er ikke noget man bare lige kommer sig over. Så naturligvis er du bekymret og det har du også ret til at være.

Det er naturligvis en balance, hvor skidt barnet må være, når man skal vurdere om man skal rejse eller blive hjemme. Der er ingen garanti for at han ikke bliver dårlig, når I tager af sted, modsat kan han også ligeså godt have det super fint - ingen af os ved jo hvad morgendagen bringer ...

At han lige nu hoster, er godt snottet osv. vil kunne gøre at han har svært ved at klare flyveturen, fordi det gør ondt i ørerne - især når man skal lande. Hvis slimhinderne i ørerne er hævet, så vil han naturligt få ondt og han vil ikke kunne udligne trykket som vi andre kan. Det kan hjælpe at få ham til at drikke, enten af bryst eller flaske, fordi det at synke kan udligne trykket - men det er den betænkelighed der er ved at flyve.

Der er også knap en måned til I skal af sted og så længe vil han forhåbentlig ikke døje med forkølelse og hoste, det bliver varmere og mildere i vejret og faktisk vil det måske være ekstra godt for ham at komme til lidt varmere himmelstrøg ...

Annonce

... :)

Bekymring hører med når man rejser med små børn, men jeg synes man skal passe på ikke at lade bekymringerne overskygge den glæde det også er at rejse med børn. Det er som du skriver naturligvis en anden måde at holde ferie på nu, men det er stadig en dejlig måde og det er skønt at være sammen som familie på en ferie. Jeg synes personligt det er enormt berigende at rejse med børn - børn i alle aldre :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der er som du skriver også læger og hospitaler hvor I skal hen og bliver nogen af jer syge, vil I kunne få hjælp. Det kan naturligvis ikke anbefales at rejse væk med et sygt barn, men der er som sagt en lille måned til I skal af sted og jeg synes det lyder dejligt, stedet I skal bo, ja det at være på ferie sammen - det er dejligt og mon ikke det kan lade sig gøre, når han til den tid er omkring 11 måneder og forhåbentlig er helt rask igen ...

Prøv at tale med jeres læge omkring det, det vil også være fint at drøfte evt. vaccination med lægen. Nogle gange vil man anbefale at vaccinere før, andre gange ikke - hvis han f.eks. er forkølet vil man nok anbefale ikke at vaccinere, før han er rask igen .. men tal med lægen omkring det, lægen er bedst til at rådgive jer her :)

Og rigtig god rejse, hvis I vælger at tage af sted :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie