Svar: Ferie og bekymringer
25. april 2010
Alder:
9 mdr.
Kære mor
Der er ikke noget værre end at stå med et ukontaktbart barn i sine arme og den oplevelse vil sidde i dig i rigtig lang tid. Det er ikke noget man bare lige kommer sig over. Så naturligvis er du bekymret og det har du også ret til at være.
Det er naturligvis en balance, hvor skidt barnet må være, når man skal vurdere om man skal rejse eller blive hjemme. Der er ingen garanti for at han ikke bliver dårlig, når I tager af sted, modsat kan han også ligeså godt have det super fint - ingen af os ved jo hvad morgendagen bringer ...
At han lige nu hoster, er godt snottet osv. vil kunne gøre at han har svært ved at klare flyveturen, fordi det gør ondt i ørerne - især når man skal lande. Hvis slimhinderne i ørerne er hævet, så vil han naturligt få ondt og han vil ikke kunne udligne trykket som vi andre kan. Det kan hjælpe at få ham til at drikke, enten af bryst eller flaske, fordi det at synke kan udligne trykket - men det er den betænkelighed der er ved at flyve.
Der er også knap en måned til I skal af sted og så længe vil han forhåbentlig ikke døje med forkølelse og hoste, det bliver varmere og mildere i vejret og faktisk vil det måske være ekstra godt for ham at komme til lidt varmere himmelstrøg :)
Bekymring hører med når man rejser med små børn, men jeg synes man skal passe på ikke at lade bekymringerne overskygge den glæde det også er at rejse med børn. Det er som du skriver naturligvis en anden måde at holde ferie på nu, men det er stadig en dejlig måde og det er skønt at være sammen som familie på en ferie. Jeg synes personligt det er enormt berigende at rejse med børn - børn i alle aldre :)
Der er som du skriver også læger og hospitaler hvor I skal hen og bliver nogen af jer syge, vil I kunne få hjælp. Det kan naturligvis ikke anbefales at rejse væk med et sygt barn, men der er som sagt en lille måned til I skal af sted og jeg synes det lyder dejligt, stedet I skal bo, ja det at være på ferie sammen - det er dejligt og mon ikke det kan lade sig gøre, når han til den tid er omkring 11 måneder og forhåbentlig er helt rask igen ...
Prøv at tale med jeres læge omkring det, det vil også være fint at drøfte evt. vaccination med lægen. Nogle gange vil man anbefale at vaccinere før, andre gange ikke - hvis han f.eks. er forkølet vil man nok anbefale ikke at vaccinere, før han er rask igen .. men tal med lægen omkring det, lægen er bedst til at rådgive jer her :)
Og rigtig god rejse, hvis I vælger at tage af sted :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske